OLENTZERO
Tradizio historikoan, Olentzero Euskal Herrian Eguberria eta Jesus Nazaretekoaren jaiotza iragartzen dituen euskal mitologiaren eta folklorearen pertsonaia da. Toki batzuetako kondairen arabera berriz, euskal mendietan bizi zen azken jentila, euskal mitologiako izakiak, alegia, da, Jesusen jaiotzaren ondoren beste Jentil guztiak desagertu eta gero gelditu zena.
Olentzeroren
antzinako jatorria baserri girokoa da eta neguko solstizioko
ospakizunetako pertsonaia da, non urte zaharraren amaiera eta urte
edo eguzki berriaren etorrera ospatzen diren.
Normalki,
Olentzero izenez ezagutzen den arren, aldaera batzuk daude herri eta
eskualde batetik bestera, hala nola, Olentzaro, Onentzaro,
Onontzaro, Orentzaro, Onentzero, Onantzaro,
Onontzaro, Onontzoro, Orantzaro, Aranzaro
eta Gomentzago. Izen horien
jatorriari buruz zenbait teoria dago.
Elezaharrak
Kondairen arabera, Olentzero euskal
mendietan bizi zen jentila zela aipatu dugu. Behin, jentilek zeruan
izar handi bat ikusi zuten, eta zer ote zen galdetu zioten beraien
arteko zaharrenari. Agureak izarrak Jesusen jaiotza, iragartzen
zuela adierazi zien. Horrela, jentil guztiek ihesari eman zioten,
amildegitik behera jausiz, Olentzerok izan ezik. Honek, menditik
jeitsi eta Jesukristoren berri eman zuen. Horrela, Olentzero denbora
mitologiko batetik kristautasunak ekarri zuen arorako
trantsizio-pertsonaia da.
Lesakan
Gabon eguna ospatzen
1950eko
hamarkadatik aurrera, ordea, debekuak lasaitzen joan ziren eta
Olentzeroak
antolatzeko baimena eskuratu zen, baina errejimenaren onespenik gabe
. Garai hartan, 1957 urtean kaleratu zen lehen aldiz Iruñean, 1972
urtean Tuteran eta 1973an Baztanen. Bizkaian, Deustun ospatu zen
lehen aldiz 1968 urtean eta Ipar Euskal Herrian, 1972 urtean ,
Arrangoitzen. 1970eko hamarkadan zabalduz joan zen tradizioa,
ikastolen gizarte mugimenduari esker neurri handi batean. Gaur egun,
Euskal Herriko eguberrietako pertsonaia nagusia da eta ikastetxe,
auzo eta herri gehienetan ospatzen dira horren inguruko ekitaldiak,
Olentzero
eguna ere deitzen den Gabon egunean
gehienetan.
1970eko hamarkadatik Olentzeroren
inguruko ohiturek berrinterpretazio sakona izan dute. Bizarzuri eta
Errege Magoen ezaugarriak eta zereginak hartu ditu bere gain, hauek
bezala haurrei opariak ematearena alegia. Hori dela eta,
Bizarzuriren antzera, zaku bat bizkarrean duela irudikatzen da,
haurrentzako opariez beteta.
Hiru pertsonaiak haurrei opariak banatzen
Gehinetan bere itxura zikina, pipa
erretzailea, jalea eta edale porrokatua izan ohi da, tradizioari
jarraituz, baina instituzio ofizialetatik antolatutako ekitaldi
gehienetan , Olentzero, piparik gabe, abstemio,hots, alkoholik
edaten ez duena, eta dotore irudikatzen da .

Olentzeroren
itxura tradizionala Olentzeroren beste itxura dotoreagoa
XX. mendearen bukaeratik,
Olentzeroren ekitaldietan gizonezko pertsonaia horrek duen
protagonismoa emakumezko batekin orekatzeko asmoz, Mari Domingin,
haren emaztearen edo neska-lagunaren rolean sartu da. Adituen
iritziz, ordea, pertsonai honen lagun berriak ez du tradizioan inongo
zerikusirik eta antzinako eguberrietako kanta batean agertzen den
pertsona femeninoa besterik ez da.
XX.
mendeko azken urteetatik pertsonai honen ibilbideak erreibindikazio
eta protestak burutzeko erabili izan dira, maiz euskal preso
politikoen alde. Espainiar nazionalismoaren aldetik, tradizio
honen zabalkuntzak kritika gogorrak izan ditu, hau da, Euskal
abertzaletasunak, haren figura modu artifizialean zabaldu eta
ideologia abertzalea hedatzeko erabili izan duela argudiatu du.
Iruñean,
isunak eta bestelako trabak jarri zaizkie Olentzeroren ibilbideen
antolatzaileei, bereziki haietan erreibindikazioak plazaratzen
zirenean. Hala ere, herritarrek oztopo horiei aurre egin eta
Olentzeroa ospatzen jarraitu dute. Giro horretan, Olentzero erasotua
ere izan da: Areson, esaterako, herritarrek 2005. urtean zenbait
guardi zibil, panpina ohosten harrapatu zituzten eta aurreko
urteetan olentzero hautsita azaldu zen.
Olentzeroren inguruko
ohiturak
Asko dira Olentzeroren inguruko
ohiturak. Askotan, lagun-taldeak kalez kale eta etxez etxe Olentzero
panpinarekin edo panpinarik gabe, eskeak egiten dira, haren
abestiak kantatuz. Olentzeroren inguruan hainbat gabon abesti
kantatzen dira, baina Olentzero joan zaigu... bertsoarekin
hasten dena da ezagunena.
|
|
|
Antzinan arrautzak, txerrikiak, gaztainak, intxaurrak eta sagarrak biltzen ziren eta gaur egun bereziki dirua biltzen da. Olentzero panpina tximinian, leihoan eta balkoian zintzilikatzea ere ohikoa da. Batzuetan, ospakizunen ondoren, Olentzero erre egiten da, baina ohitura hori ez da oso zabaldua.
Ohitura
zaharrei jarraituz kalean abesten´
Gure herrian, Tolosan, urtero
abenduaren 24ean, Olentzero eta Mari Dominginek ibilibide bat egiten
dute gazte askok argiztatutako antortxaz lagunduta. Trikitixaz,
txirulaz... alaitutako musika banda lagun izaten dute eta udaberri
dantza taldeko dantzari gazteak ere. Oso egun polita izaten da eta
bereziki ilusioz beterik dauden umetxoentzat.
Olentzero
eta Mari Domingin Tolosako zerkausian
Josu Aginaga
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina